پنج شنبه ١٧ آذر ١٤٠١
 


چاپ خبر Print

دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه


دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه در شهر مقدس مشهد به میزبانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در روزهای پنج شنبه و جمعه 23 و 24 دی ماه 1400 برگزار گردیده است.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر خیاط ریاست محترم دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان میزبان جلسه، به اهم مسائل و چالش ­های موجود در عرصه علوم انسانی و اسلامی کشور اشاره کرد و در پایان ضمن معرفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و تاریخچه آن، مهم­ترین رسالت­ های این دانشگاه را در راستای تولید علوم انسانی اسلامی تشریح نمود. ایشان با تأکید بر اهمیت موضوع علوم انسانی و اسلامی در تولیدات و فعالیت ­های علمی کشور، این شورا را نقطه عطفی برای تحول در علوم انسانی اسلامی و راهبری آن اعلام کرد.

در ادامه نماینده محترم مؤسسه امام خمینی (ره)؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی به بیان نکاتی در مورد مؤسسه و رسالت­ های علمی و پژوهشی آن پرداخت. ایشان ضمن گزارشی از طرح تحول مؤسسه امام خمینی (ره)، به بیان دوره­ های تاریخی این مؤسسه و رسالت­ های گوناگون آن پرداخت.

دکتر شریفی ضمن تبیین نقش علمی و اشراف پژوهشی مرحوم علامه مصباح، توجه و تأکید ایشان بر علوم انسانی اسلامی را مورد تمجید قرار داد. به عقیده ایشان یکی از مهم­ترین پیش فرض­ های طرح تحول مؤسسه در سال 1393 آن است که علوم انسانی موجود در خدمت رشد و سعادت انسان نیست که در همین راستا مؤسسه امام خمینی (ره) به نقد مبانی علوم انسانی موجود توجه ویژه ­ای دارد.

ایشان پس از این مقدمات و بیان رسالت­ ها و اهداف مؤسسه، به بیان امکانات و ظرفیت­ های این مؤسسه پرداخت و عنوان کرد: «ما در مؤسسه امام خمینی نمی­ توانیم با این رویکرد به تمامی حوزه رشته ­های بپردازیم لذا در برنامه تحولی مؤسسه، اولویت سنجی جایگاه مهمی دارد». ایشان در پایان نیز اقدامات آموزشی پژوهشی این مؤسسه را در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و تشویقی تبلیغی عنوان کرد در راستای اهداف مؤسسه است و مطابق برنامه تحولی آن پیگیری می­ شود.

دکتر مجید کافی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و معاون پژوهشی این پژوهشگاه ضمن بیان اهداف و تاریخچه این پژوهشگاه عنوان داشت: «ما در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت رسمی خود را بعد از انقلاب با آزمون و خطا شروع کردیم؛ لذا مانند برخی از مؤسسات پژوهشی کشور تحت مَشرب فکری خاصی عمل نکردیم؛ تکثرگرایی در علوم انسانی اسلامی همواره مورد توجه پژوهشگاه بوده است». ایشان ضمن انتقاد از وضعیت علوم انسانی موجود معتقد است که علوم انسانی موجود در بهترین حالت باعث سکولار شدن دانشجویان ما می­ شود و بیان داشتند که اهداف و روش حاکم بر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چیست. در همین زمینه مسأله اصلی مورد توجه این پژوهشگاه توجه به علوم انسانی موجود در دانشگاه­ ها است. لذا در این راستا پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دو کار مهم انجام داده است اول، استخراج پارادایم اسلامی و دوم، استنباط نظریه­ ها از منابع اسلامی.

دکتر حمید بالایی نماینده دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) در بیاناتی به تشریح رسالت­ ها و تاریخچه تشکیل دانشگاه جامع امام حسین پرداخت. این دانشگاه با درک اهمیت علوم انسانی اسلامی در کشور و لزوم حل کاربردی مسائل موجود، رویکرد مسأله محور خود را ذیل دو عنوان مسائل مربوط به مأموریت­ های سپاه و مسائل انقلاب اسلامی تقویت نموده است. این دانشگاه با ترسیم نقشه راه علوم انسانی اسلامی و تعامل با مجموعه­ های علمی دانش بنیان و انقلابی سطح کشور به طراحی و تدوین نظامات اجتماعی دست پیدا کرده است. در این راستا در 6 حوزه-رشته ترسیم الگوی مطلوب اسلامی صورت گرفته است.

دکتر بالایی در مورد رویکرد دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) به علوم انسانی اسلامی گفت: «رویکرد ما به علوم انسانی اسلامی مبتنی بر بیانات و اندیشه مقام معظم رهبری، حضرت امام خمینی (ره) و اندیشمندان واسطی مانند شهید صدر صورت می­ گیرد». در این راستا دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) جایگاه و شأن خود را در همکاری و حمایت از مجموعه­ های علمی، فرهنگی و تلاش برای حمایت از جبهه انقلابی علوم انسانی اسلامی صرف می­ کند.

دکتر قائمی نیک نماینده معاونت پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه بیان داشتند که یکی از مهم­ترین مسائل در حوزه علوم انسانی و اسلامی، قرابت بین اساتید دانشگاهی و حوزوی از دو جهت است؛ اول، قرابت و همکاری در مبانی و منابع علوم انسانی اسلامی و دوم، مسائل. در این زمینه این دانشگاه با رصد اندیشه و منابع اندیشمندان مؤثر علوم انسانی اسلامی درصدد احصاء و جمع بندی اندیشه این متفکرین بوده است. در این زمینه اندیشه و منابع و آثار متفکرینی چون آیات جوادی آملی، مصباح یزدی، رشاد، میرباقری، اعرافی و حجج اسلام خسروپناه، پارسانیا، واسطی و آقایان دکتر نصر، داوری، گلشنی، کچوئیان، خسرو باقری و حمیدرضا حسنی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته­ اند که نقطه مشترک تمامی این متفکرین در دو موضوع وجود ماورائی علم و عدم اکتفا به مادیت ارزیابی شده است.

دکتر سید مجتبی امامی نماینده دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و معاون پژوهشی این دانشگاه در ابتدا ضمن بحث و اعلام نظر در مورد رویکرد تکثرگرایی در علوم انسانی اسلامی بیان داشت: «به لحاظ معرفتی ما باید قائل به تکثر معرفت شناختی باشیم اما در پشت این تکثر حتما باید راهبردی ثابت و متقن وجود داشته باشد». دکتر امامی در ادامه سه تلقی موجود از علوم انسانی اسلامی را مطرح کرد: تلقی اول از علوم انسانی اسلامی، تولید علمی و پژوهشی از اسلام؛ مبتنی بر منابع اسلامی و تفکیک روبنا از زیربنا است. تلقی دوم، لزوم پاسخگویی به مسائل اجتماعی نظر به ماهیت از اویی و به سوی اویی است و تلقی سوم، گفتمان غالب بودن علوم انسانی اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه و معاون پژوهشی مرکز در ابتدای بیانات خود بر لزوم اقدامات آغازین در مورد علوم انسانی اسلامی تأکید کرد. به عقیده ایشان علم مد نظر حوزه­ های علمیه، اعم از گزاره­ های تجویزی و توصیفی است و این اصل در مورد علم دین نیز صادق است. ایشان در همین باره گفت: «علم مبتنی بر روش­ شناسی­ های خاص خود است که بر اساس ماهیت و قلمرو آن تعیین می ­شود».

همچنین از آن­جایی که دیدگاه در قلمرو دین در اسلامی سازی علوم مؤثر است؛ ما دین را اعم از توصیف و تجویز می ­­دانیم که دانش انسانی هم باید متأثر از این دو باشد. نگاه تمدنی به دین و نظام وارگی دین؛ تحول فقه سنتی از فردی به اجتماعی اگر دانسته شود (به غلط) ولی در اندیشه امام فقه رنگ حکومتی پیدا کرد؛ به هر حال، علوم متاثر از این فقه هم باید غیر فردی دیده شود و اجتماعی و حکومتی دیده شوند و علوم انسانی اسلامی هم اگر قرار است تولید شود، باید مبتنی بر نظریه حکومتی دیده شود و اینگونه تولید شود.

دکتر رمضانی رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نماینده این پژوهشگاه نیز در ابتدای سخنان خود بررسی و تبیین اهداف، رسالت­ ها و اقدامات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای تولید علوم انسانی پرداخت. ایشان در این زمینه گفت: «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر اساس ایده شکل دهی به علوم انسانی اسلامی در ابعاد علمی و عملی و رخنه دادن آن در جامعه عمل می­ کند». دکتر رمضانی در ادامه به اقدامات این پژوهشگاه در راستای تحول در علوم انسانی اسلامی پرداخت و گفت: «پژوهشکده های مختلف این پژوهشگاه، تلاش هایی متفاوت در این زمینه دارند».

بعد از شکل­ گیری شورای تحول علوم انسانی، پژوهشگاه گروه فلسفه علوم انسانی را تأسیس کرد که پیگیری مباحث علوم انسانی اسلامی را در دستور کار قرار داد. این گروه با دعوت از غالب صاحب نظران و برگزاری جلسات مستمر به بحث و بررسی در این مورد پرداختند. در همین راستا سندی با 5 نسخه تکامل یافته تهیه شد و نظریه تحول در علوم انسانی از سال 92 در اختیار شورای تحول در علوم انسانی اسلامی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین هاجری نماینده و دبیر انجمن­ های علمی حوزه علمیه در ابتدای عرائض خود از لزوم توجه به الزامات و اقتضائات تحول در علوم انسانی اسلامی گفت که این مهم و کارایی این ستاد، لزوم وجود هیأت اجرایی و فاعلی را اقتضا می ­کند. تحول در علوم انسانی اسلامی مبتنی بر پیش­فرضی است که علوم دینی ما در این عرصه­ها مبانی دارد که امکان تغییر در مبانی یا روش ها، این علوم را نتیجه می دهد. از مهم ترین اقتضائات این تحول می­ توان به سه مورد اشاره کرد: اول، لزوم وجود عالمانی که مجتهد باشند و حرف دین را بزنند. دوم، این علما علاوه بر این، آشنایی تخصصی در یکی از عرصه های جدید را داشته باشند و سوم نیز این علما معتقد و باورمند به گفتگوهای علمی آزاد باشند.

یکی دیگر از ملزومات تحول را می­ توان علل صوری دید؛ لذا ما در این زمینه نیازمند سند و متن هستیم که مرجع کار ما باشد. اساساً با وجود متن می ­توان بر سر آن بحث و بررسی انجام داد پس در این زمینه یکی از نیازهای جدی این شورا حصول به نظریه و متن است. به عقیده حجت الاسلام هاجری تحول زمانی رخ می­ دهد که عرضه و تقاضا در کنار یکدیگر باشد و حتماً تحول بدون نقد و پاسخ و ارتباط با مجامع علمی میسر نمی­ شود.

حجت الاسلام هاجری ضمن انتقاد روند علمی مراکز حوزوی گفت: «یکی از نگرانی­ های جدی ما، کند شدن روند پیشرفت مراکز حوزوی به خصوص در سطوح سه و چهار حوزه­ های علمیه است». همچنین ایشان از ضعف ارتباطی حوزه­ های علمیه و دانشگاه­ ها انتقاد نمود. این دوری باعث می­ شود ما به سمت نقد گریزی و گفتگو گریزی پیش برویم. از جهتی نیز حوزه­ های علمیه به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی شناخته می­ شوند و قشر جوان در صورت مشاهده عدم ارتباط آن­ها با بدنه جامعه و نقد گریزی آن­ها، ناامید شده و از دایره علوم انسانی اسلامی خارج می­ شوند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خیری نماینده دانشگاه آزاد و رئیس واحد قم این دانشگاه در بیانات خود ضمن اشاره به تدوین سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی، تعریف علوم انسانی اسلامی را دغدغه اصلی و مسأله محوری این دانشگاه ندانست، بلکه مسأله اصلی در دانشگاه آزاد، عدم کارایی و مفید نبودن علوم انسانی اسلامی تا کنون بوده است.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین دکتر خیری، دانشگاه آزاد اسلامی، 600.000 دانشجو در رشته­ های علوم انسانی دارد که در سه مقطع کارشناس، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل و علم آموزی هستند. همانطور که گفته شد دغدغه اصلی این دانشگاه در راستای هدف علوم انسانی اسلامی، تعریف و تفلسف در مورد ماهیت و فلسفه این علوم نیست و این دانشگاه با رویکردی مسأله محور به سراغ علوم انسانی اسلامی می­ رود. از جمله مهم­ترین اقدامات صورت گرفته در این راستا نیز می­ توان به مواردی نظیر شکل گیری معاونت علوم انسانی و هنری در دانشگاه آزاد اسلامی، اضافه شدن اعضای هیأت علمی رشته­ های علوم انسانی در هیأت ممیزه دانشگاه و تعیین شعار مسأله محوری برای دانشگاه آزاد است.

حجت الاسلام دکتر خیری ضمن انتقاد از روند علوم انسانی اسلامی در کشور و فعالیت­ های شورای تحول گفت: «دانشگاه آزاد به رویکرد مسأله محوری که نسبت به علوم انسانی اسلامی دارد در پی پاسخ به سؤالاتی از قبیل این است که چرا رشته ­های علوم انسانی انتخاب آخر دانشجویان برای ورود به تحصیلات آکادمیک است؟ چرا علوم انسانی موجود علوم اجتماعی و جامعه بیگانه است؟». به عقیده ایشان ما هنوز نتوانستیم جبهه علمی منسجمی در این عرصه تشکیل دهیم و صرفاً در مرحله تعاریف و مبانی توقف کرده ­ایم و امتداد اجتماعی این علوم را ایجاد نکرده ­ایم.

ارائه پیش نویس سند چشم انداز و برنامه­ های ستاد

در راستای پرداختن به دستور جلسه دوم، ابتدا پیش­ نویس سند چشم انداز و برنامه ­های یک ساله و پنج­ ساله ستاد که توسط دبیرخانه تهیه شده بود، ارائه گردید. مسئول دبیرخانه ستاد ضمن تبیین روش استخراج راهبردها و مؤلفه‎‌های آن، تشریح برنامه 5 ساله ستاد راهبردی علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه را مبتنی بر شش راهبرد اساسی دانست. این راهبردها عبارتند از:

1.     رصد و شناسایی وضعیت موجود علوم انسانی اسلامی

2.     نقد علوم انسانی غربی در بستر چارچوب اسلامی

3.     پژوهش و تولید مبانی، نظریات و چارچوب‌های نظری علوم انسانی اسلامی 

4.     حل مسائل بومی مبتنی بر چارچوب های نظری علوم انسانی اسلامی 

5.     آموزش نیروهای انسانی متخصص علوم انسانی اسلامی 

6.     گفتمان سازی ابعاد نظری و گفتمانی علوم انسانی اسلامی

سپس اعضای محترم شورا به بحث و تبادل نظر در خصوص این سند و برنامه پرداختند. نهایتا ضمن تشکر و قدردانی از زحمات اعضای دبیرخانه ستاد، اعضای جلسه بر ضرورت جامعیت بیشتر این برنامه تأکید کردند لذا بر لزوم بررسی مسئله اصلی و مؤلفه­ های آن به منظور تکمیل و اصلاح سند و برنامه مذکور توافق نمودند.

در ادامه اعضای محترم این شورا به بررسی و ارائه نظر خود در مورد این سند و برنامه پرداختند که ذیل چهار بحث از جمله مسئله اصلی ستاد، روش تبیین و تشریح مسئله، مؤلفه ­های تولید و مؤلفه­ های امتداد دسته بندی می­ شود.

مسئله اصلی ستاد

یکی از مهم­ترین مباحث و موضوعات مطرح شده در این جلسات، تبادل نظر اعضا در مورد مسائل موجود در عرصه علوم انسانی اسلامی به منظور توافق و هم­ نظری بر مسئله اصلی ستاد بود که اعضای این شورا نظرات خود را از رهیافت مرکز متبوع خود ارائه کردند. لذا در اینجا مختصری از اظهار نظر اعضا و عنوان مسائل اولویت دار از منظر آن­ها بیان می ­گردد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی:

1.     تولید علوم انسانی اسلامی

دکتر کافی:

1.     عدم نقش حوزه ­های علمیه و علوم حوزوی در راستای اسلامی کردن علوم انسانی

2.     تسهیل، شتاب و هماهنگی فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی مراکز حوزوی

حجت الاسلام و المسلمین رجایی:

1.     ارتقاء نقش علوم انسانی اسلامی در حوزه­ ها و دانشگاه­ ها و سیاست­ گذاری و برنامه ­ریزی کشور

2.     ارتقاء تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه ها و دانشگاه­ ها و امتداد محصولات آن در حل مسائل کشور و جهان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خیری:

1.     مسئله تولید علوم انسانی اسلامی، امتداد نداشتن دانش انسانی اسلامی، عدم آشنایی اساتید با تولیدات علوم انسانی اسلامی، مشخص نبودن فایده دانش علوم انسانی اسلامی از نظر اشتغال و امنیت شغلی، گسست علوم انسانی حوزوی و دانشگاهی، عدم حل مسائل کشور

2.     موقعیت و نقش حوزه علمیه در تولید و بازخوانی علم نافع علوم انسانی اسلامی و کاربست و امتداد اجتماعی آن

دکتر امامی:

1.     عدم کفایت دستاوردهای مجموع مؤسسات متکفل علوم انسانی اسلامی متناسب با توان آن­ها

2.     تجمیع و هم‌افزایی توانمندی‌ها و امکانات مجموعه‌های عضو جهت ارتقاء جایگاه علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های حاکمیتی کشور

حجت الاسلام و المسلمین هاجری:

1.     برنامه عملیاتی روش­مند و جامع برای تحول و رشد علوم انسانی اسلامی پاسخگو متناسب با نیازهای داخل و خارج از کشور

2.     برنامه عملیاتی روش­مند، جامع، مشترک و هم ­افزا برای تحول و رشد علوم انسانی-اسلامی پاسخگو به مسائل و نیازهای داخل و خارج کشور و کاربردی و نهادینه سازی آن

دکتر رمضانی:

1.     بستر سازی و مدیریت اجتماعی-نهادی و آموزشی برای نیل به نوآوری­ های نظری(معرفتی، ارزشی و هنجاری) منتج به علوم انسانی اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی:

1.     مطلوب نبودن وضع تولید علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی و چگونگی امتداد آن در مجامع علمی و حکمرانی

دکتر بالایی:

1.     عدم وجود قوۀ عاقلۀ مرکزی متشکل از مجموعه­ های پیشرو در تحول علوم انسانی برای راهبری کلان حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب علوم انسانی اسلامی و کاربست اجرایی آن

حجت الاسلام و المسلمین روشن ضمیر:

1.     عدم توفیق در تولید علوم انسانی اسلامی به گونه مطلوب

2.     جهت ­دهی و هماهنگی توانمندی­ های مجموعه­ های حوزوی و مرتبط با آن (عضو ستاد) در راستای تولید علوم انسانی اسلامی

دکتر قائمی نیک:

1.     بهره گیری از ظرفیت شبکه (اجتماع) علمی نهادهای علوم انسانی اسلامی برای حل کلان مسائل انقلاب اسلامی

اعضای این شورا در ادامه و پس از ساعت­ ها بحث و تبادل نظر اعضا و بررسی مسائل گوناگون در حیطه چالش­ های علوم انسانی اسلامی در کشور و محور قرار دادن مصوبات شورای عالی سیاست گذاری در اولین جلسه خود، بر مسأله اساسی و اصلی ستاد اتفاق نظر حاصل کردند. این مسأله با عنوان دقیق آن عبارت است از:

«ارتقاء تولید علوم انسانی اسلامی در مراکز حوزوی و امتداد آن در دستگاه­ های علمی، حاکمیتی و اجرایی کشور از طریق هم­ افزایی توانمندی­ها و امکانات مجموعه­ های عضو ستاد»

این مسأله پس از تأیید و تصویب اعضای شورا به عنوان مسأله محوری این شورای ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه تعیین شد که فعالیت ­های بعدی این ستاد بر اساس این مسأله تعیین و سیاستگذاری خواهد شد.

روش و مؤلفه ­های تبیین و تشریح مسئله اصلی ستاد

یکی دیگر از مباحث و موضوعات مهم مطرح شده، تبادل نظر اعضا در مورد مؤلفه­ های تشکیل دهنده اجزای مسئله منتخب ستاد بود. لذا در ادامه این جلسات پس از ساعت­ ها بحث و تبادل نظر اعضا، هر یک از اعضای شورا مؤلفه­ های هر یک از اجزای مسئله مذکور یعنی «ارتقاء تولید علوم انسانی اسلامی» و «امتداد آن در دستگاه ­های علمی، حاکمیتی و اجرایی کشور» را ارائه دادند. همچنین به منظور تبیین هر یک از این مؤلفه ­ها روش­ های مختلفی را مورد مداقه قرار دادند و نهایتا بر روش چهار مرحله ای «تبیین وضعیت مطلوب، وضعیت شناسی، آسیب شناسی و ارائه راهکار» توافق کردند.

1. روش تبیین و تشریح مسئله اصلی ستاد

مطابق بحث و بررسی اعضا، اولین اقدام در حیطه پرداختن به علوم انسانی اسلامی، تعیین روش تحقیق و ارائه مدل روشی برای انجام پژوهش­ هاست. به گفته حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی نماینده محترم مؤسسه امام خمینی (ره) «ضعف بزرگ ما در علوم انسانی اسلامی استفاده از ریل روشی غربی است. روش پژوهش ما باید تکمیل و بروزرسانی شود. در ضمن باید بین نگاه های تکثرگرا و اندیشمند محور تفکیک قائل شد. گاهی دیده می­ شود برخی از مراکز درصدد آن هستند تا بی مبنایی خود را با مولفه تکثرگرایی توجیه نمایند. لذا روش پژوهش و پیرایش آن از متدهای غربی لازم و ضروری است.

همچنین دکتر رمضانی نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره روش معتقد است که «روش سایه معرفت است. روش و شیوه فهم آن موجب معرفت خواهد شد. نظریه در رفت و برگشت بین مسائل و ذهن انسان شکل می­ گیرد. در مورد تکثرگرایی هم باید گفت مراکز پژوهشی و مؤسسات علمی با توجه به اقتضای خود در این فضا قدم می ­گذارند و شما نمی ­توانید در مورد این مرکز پژوهشی اتهام بی­مبنایی را وارد کنید».

دکتر کافی نماینده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز با انتقاد از عدم فهم صحیح رسالت این شورا گفت برخی از موارد این سند باید حذف یا اصلاح گردد؛ چراکه وظیفه این ستاد راهبری است. ایشان ضمن پیشنهاد دادن استفاده از روش علمی SWOT  گفت برخی از اصطلاحات و عبارات در متن سند، دقیق نیست و باید اصلاح گردد.

در ادامه دکتر سید مجتبی امامی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) در مورد روش گفت: «برنامه ستاد، تجویزی درباره علوم انسانی اسلامی است. لذا لازم است مؤلفه­ های اساسی همین علوم انسانی اسلامی در تدوین این برنامه به کار بسته شود. همچنین این ستاد راهبری باید یک هماهنگی پیش بینی کننده داشته باشد».

در مجموع و ضمن اظهار نظر اعضای این شورا و جمع بندی حاصل شده، مصوب شد روش مورد استفاده در این شورا، ذیل چند مؤلفه اساسی معنا و مفهوم پیدا کند. این مؤلفه­ ها عبارتند از: 1. تبیین وضعیت مطلوب 2. وضعیت شناسی 3. آسیب شناسی 4. ارائه راهکار. لذا پس از این ستاد موظف است مطابق با این روش به بررسی و آسیب شناسی علوم انسانی اسلامی بپردازد و پژوهش ­های نظری و عملی خود را بر این اساس سامان دهد. همچنین سند تحولی این ستاذ نیز بر همین اساس نگاشته خواهد شد.

 

 


1401/01/21 - ١٣:٠١ / شماره خبر: ٢٨٤٧ / تعداد نمایش خبر: 467
1401/01/21 - ١٣:٠١ / Code: ٢٨٤٧ / Number: 467
 
 
 

خروج




«نشریات علمی مرکز»

              


آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام 

  پست الکترونیکی: ist@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:13598